Uitnodiging najaarssymposium


thema:


Visuele ontwikkeling en perceptie

dinsdag 24 november 2015

tijd:     19:30 tot 22:00 uur
plaats:     Hogeschool Utrecht, Bolognalaan 101, 3584 CJ  Utrecht.

Programma:

Dr. Nienke Boonstra [oogarts Bartiméus, onderzoeker Dondersinstituut, Radboud UMC]
Mijlpalen in de visuele ontwikkeling
Goedziende en slechtziende kinderen maken een visuele ontwikkeling door. Bij het testen van de visuele functies zijn we afhankelijk van de ontwikkelingsfase en verbale mogelijkheden van het kind. Mijlpalen in de visuele ontwikkeling worden benoemd en vergeleken bij goedziende en slechtziende kinderen. Welke objectieve gegevens zijn er, welke verschillen kunnen we vaststellen en hoe meten we die verschillen?

Dr. Bianca Huurneman [neuropsycholoog, onderzoeker Dondersinstituut, Radboud UMC]
Beter leren zien: perceptual learning bij kinderen met een visuele beperking
Al in de 19e eeuw werd bewijs gevonden voor de notie dat waarneming verbetert met oefening. Steeds meer onderzoek wijst erop dat deze vorm van leren, i.e. Perceptual Learning, effectief kan worden ingezet als behandelmethode voor visuele functieverbetering. Bianca Huurneman schetst een overzicht van de winst van de toepassing van Perceptual Learning bij kinderen met een visuele beperking.

Pauze + uitreiking VRS-scriptieprijs

Prof. dr. Bert Steenbergen [hoogleraar Gehandicaptenzorg, Radboud Universiteit]
Het werkgeheugen en de tast: ontwikkelingsaspecten
Slechtziende kinderen kunnen zich door middel van de tast een voorstelling maken van de wereld waarin ze zich begeven. De informatie die door de tast wordt verkregen doet een groot beroep op het werkgeheugen waar de verkregen informatie (tijdelijk) wordt opgeslagen. Echter, het werkgeheugen heeft een beperkte opslagcapaciteit en is in het jonge kind nog volop in ontwikkeling. In de presentatie zal worden ingegaan op de volgende vragen:
-1- wat is het werkgeheugen en hoe kun je het meten? -2- wat is de rol van het werkgeheugen voor de tast?
-3- welke ontwikkeling maakt het werkgeheugen door? -4- is het werkgeheugen te trainen in jonge kinderen?

 

De bijeenkomst is geaccrediteerd door het NOG met 3 punten.          

 

De toegang tot het symposium is gratis voor VRS-leden. Niet-leden betalen €15,= aan de ingang. Voor slechts €15,= per jaar wordt u overigens al lid van de VRS, u kunt bij de ingang een machtiging hiervoor geven, zodat u meteen lid bent. U hebt dan gratis toegang tot alle symposia. Voor meer informatie, de voorwaarden, de juiste formulieren en adressering kunt u mailen met: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of kijk op www.vvrbs.nl.